Svenska branscher i framkant

Sverige är det land som ligger i framkant när det kommer till att vara innovativa och skapa nya trender. Vi har kännedom av vad som saknas i folks vardag och skapar något för att fylla ut det behovet. Svenskarnas driftiga sida gör att de lättare går ifrån idé till en färdig affärsidé.

Vilka branscher är det som går bra?

Musiker och filmregissörer gick miste om enorma summor av pengar när folk istället började ladda ner detta illegalt ifrån ställen såsom Pirate Bay. För att istället undvika denna illegala verksamhet så skapade Daniel Ek och Martin Lorentzon en app vid namn Spotify. Idag har den blivit världens mest framgångsrika företag i den svenska historien som skapades under 2000-talet. Denna app går ut på att du får fri tillgång till att streama musik och videos för en månadsavgift.

Inom affärsvärlden kallar man Spotify för en unicorn. Ja, ni hörde rätt. Det betyder att något som inte fanns skapades, och inte många företag kan fajtas inom den branschen. De nuvarande fem stekheta branscherna som du bör satsa på för att själv skapa din unicorn är Fintech, E-handel, Al och maskininlärning, Media och adtech och Internet of things. Dessa fem branscher är de som man bör satsa på om man vill få in riskkapital. Det viktigaste är dock inte vilken bransch man befinner sig inom utan det viktiga är att uppfylla ett behov hos folk som inte finns på marknaden. Ideal of Sweden till exempel klev ut med sin idé de hade för att få gratis marknadsföring, nämligen mobilskal. De insåg behovet av mobilskal för att skydda sin mobil med läckra tryck och att folk ständigt tar kort med sin mobil i speglar. I samband med att folk la upp bilder i speglar på sociala medier gjorde detta även till gratis marknadsföring för dem.